Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

lördag, januari 26, 2013

Varför jag älskar Lill-babs

 Jag har så länge jag kan minnas lyssnat på musik från 40-, 50- och 60-talet. Första låten jag hörde med Lill-babs var nog "Itsy Bitsy Teeny Weeny". Sen köpte jag en cd som var som hennes "greatest hits".
ALLA kan någon låt med henne. Även om det "bara" är "Leva Livet", "Itsy Bitsy", "Är du kär i mig ännu KlasGöran" eller "En tuff brud i lyxförpackning". Man kanske inte kan hela låten, men refrängen.
När jag är ute och sjunger karaoke och sjunger de få Lill-babs låtar som finns som karaokelåtar blir det nästan alltid dans och allsång. Det är härligt att se.
Jag har bara sett henne live en gång. När hon, Siw Malmqvist och Ann-Louise Hanson hade en show på börsen gjorde de reklam för den genom att sjunga ett medley på Åhléns i Stockholm. (Jag bodde fortfarande hemma hos mina föräldrar då), Jag stod och såg på när de sjöng, och det kändes som att Lill-babs bara tittade på mig och sjöng för mig. Jag satte mig ner och skrev ett brev till henne, Siw och Ann-Louise och adresserade brevet till Hamburger Börs. Kort därefter fick jag ett svar! Ett program till showen där alla tre skrivit en liten hälsning och undertecknat med sina namn. Jag har fortfarande kvar programmet, inramat, på min hall of fame.
När jag fyllde år 2011 önskade jag mig en resa till Järvsö och Lillbabs Caffär. När jag fick det av Johnny började jag nästan gråta av lycka att jag kanske skulle få träffa en av mina stora idoler. Helgen efter bilade vi upp till Järvsö. Det var en fin bilväg, och när vi närmade oss såg miljön och alla kullar ut som tagna ur "sound of music". Vi kom till Caffären och hennes museum. Vi gick ett varv runt i muséet, det var mycket att se, och mycket roligt. Sen fikade vi utanför hennes caffär. Vi såg Malin Berghagen och Sarah Dawn Finer. Men jag höll ju utkik efter Barbro. Jag fick aldrig se henne......Det visade sig att hon just den dagen var på Andreas Johnsons bröllop som var i Järvsö......så jag har fortfarande inte sett denna underbara kvinna "live"! Men om en halvtimme får jag se henne på Tv i "Stjärnorna på slottet"!
Tjingeling!
Today I write about my love for the swedish singer Lillbabs. I think she seems to be a warm och loving person. I hope to meet her some day and tell her how much she means to me through her music.
Toodeloo!

Inga kommentarer: