Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

onsdag, december 10, 2008

Årets julklapp!

Sedan 1988 har Handelns Utredningsinstitut varje år utsett Årets Julklapp. Kriterierna är att progukten ska sälja i stort antal, representera den värld vi lever i och vara en nyhet eller stå för ett nyväckt intresse.
Bakom utnämningen finns ingen större vetenskap, men HUI får ofta hyggligt rätt i sina förutsägelser. Undantaget är bakmaskinen 1988, som blev en flopp.
Här kommer hela listan:
1988 Bakmaskinen
1989 Videokameran
1990 Wokpannan
1991 Cd-Spelaren
1992 Tv-spelet
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefonen
1995 Cd-skivor
1996 Internetpaket
1997 Elektroniska husdjur ex. Tamagotchi
1998 Dataspelet
1999 Böcker, särskilt bibeln
2000 DVD-spelaren
2001 Verktyg
2002 Kokboken (Många tv-kockar hade börjat framträda)
2003 Mössa
2004 Platt TV
2005 Pokerset
2006 Ljudbok
2007 GPS-mottagare
2008 En upplevelse
Förutom "en upplevelse" som alltid är trevligt att få, vad tror du att årets populäraste julklapp blir?
Själv tror jag på en "stämnings-julklapp" och då menar jag inte att man ska stämma nån ;-)
Utan jag tror att ljus, lyktor, bakade kakor, thé-set och sånt som gör att man kommer i stämning kommer att bli en populär julgåva.
Tjingeling!
-------------------------
In Sweden we have an Institute that predict "this years christmasgift" since 1988.
This year it is "an adventure".
What do you think is this years most popular christmas gift?
I think candles, lantern, cookies, tea or something that makes you in a good mood.
So long!

3 kommentarer:

Rosa Hemmet sa...

Tjopp! ja du det där lät ju riktigt mysigt med stämningsjulklapp, hoppas på att sådana saker blir mer framträdande. Denna köphysteri gör mig ibland smått galen, visst är det kul att ge men man ska ju ha råd oxå, ibland känns det som att småsaker med lite tänk bakom känns betydligt finare än någon pampig dyr julklapp! :)

Cupcakes & Hoyas sa...

Hej! :)
Hoppas allt är bra.
Du har en award att hämta på min blogg.
kram Ylva

Zizzi sa...

Rosa Hemmet: Visst är det roligare att få en present med tanke bakom, tycker jag också.

Cupcakes och Hoyas: Åh! Vad glad jag blir! Tack så mycket!

Kramar