Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

måndag, december 15, 2008

Knäck!

I helgen har jag gjort knäck. Detta är första julen jag gör knäck, för jag har fått för mig att det är svårt. Men så hittade jag Leila Lindholms recept på knäck och provade. Det var jättelätt! Jag gjorde Ingefärsknäck och vanlig knäck. Här nedan följer receptet:

LEILAS KNÄCK
2 dl strösocker
2 dl vispgrädde
2 dl ljus sirap
2 msk kakao
2 msk smör

Smaksättning till en sats knäck:
limeknäck: skal av 3 lime
apelsinknäck: skal av en apelsin
Ingefärsnäck: 1,5 tsk malen ingefära
Vaniljknäck: 1 urskrapad vaniljstång som får koka med i smeten.
Pepparkaksknäck: 1 rågad tsk pepparkakskryddor
Kanelknäck: 1,5 tsk malen kanel

1. Blanda allt utom smör i en kastrull
2. Koka utan lock och rör om då och då tills termometern visar 122 grader eller gör "kulprovet" (15-20 min)
3. Tillsätt smör och ev. smak
4. Häll smeten i en kanna och fördela i små formar
5. Låt knäcken stelna, förvara i kyl
Jättegoda! Eftersom det är kakao i de knäcken, så smakar de lite choklad. MUMS!
Tjingeling!
-----------------------------------------------------
This weekend I made toffee. It was easy and very yummy!
So long!

3 kommentarer:

Lady Thirty sa...

vad tjusigt!
ser väldans smaskigt ut :D

kramelikram

Anonym sa...

Mums, så sugen jag blir på knäck!!

Zizzi sa...

Lady thirty: De ÄR smaskiga ;-)

Linda: Jag tar nån då och då, men min familj verkar älska knäcken, för jag måste snart göra en ny sats.

Linnea: Tack!

Kramar