Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

torsdag, november 20, 2008

Gör en egen snöglob

Hittade det här pysslet på Martha Stewarts hemsida. Det ska jag göra, sen när jag blir frisk igen!
Såhär gör du en egen snöglob:
-Ta en glasburk med tättslutande lock.
-Du kan använda plastfigurer eller figurer i keramik (metall brukar rosta)
-Om du vill måla locken på burken, så måla med oljebaserad emaljfärg
-Sandpappra insidan av locket så att det blir en "ruff" yta
-Med vattenfast, genomskinligt lim klistrar du på figurerna på lockets insida och låter limmer torka.
-Fyll burken NÄSTAN full med destillerat vatten; en nypa glitter och en aning glycerin. Det gör att glittret inte faller för fort.
-Skruva på locket hårt, vänd på burken och låt det snöa!

Jag återkommer med bilder när jag är frisk nog att göra detta pyssel.
Tjingeling!
-------------------
How to make your own snowglobe:
-Take a jar
-Look for plastic or ceramic figurines (metal ones are prone to rust)
-If you want, you can paint the jar lids with oil-based enamel paint.
-Sand the inside of the lid until the surface is rough.
-With clear-drying, waterproof epoxy, adhere the figurine to the inside of the lid and let the epoxy dry.
-Fill the jar almost to the top with distilled water; add a pinch of glitter and a dash of glycerin.
It keeps the glitter from falling too quickly.
-Screw on the lid tightly, turn the jar back again and let it snow!

This is from Martha Stewarts homepage, and I will make it as soon as I'm well enough! I will then take pictures, so you can see mine!
So long!

7 kommentarer:

Lady Thirty sa...

vilket roligt pysseltips!
det vill jag också prova på :D

krya på dig min vän!

kramelikram

Petra sa...

Åh, tack för toppentips!

En sak har jag funderat på - skulle vilja ha en snöglob med nån slags "visp" som vispar runt snön så att det inte bara faller snö i 5 sekunder...hm. Nåt att bita i för den kluriga ;-)

Tack för den fina vinsten förresten - kom igår!

KRAM

Brunkullan sa...

Jonte fick göra en sådan på fritids förra året:) Tyvärr öppnade han locket och satte på det snett, så allt vatten rann ut...men vi får kanske fixa en ny:)

Susanne

Rosa Hemmet sa...

Men oj, det var mig en superkul pysslegrej, hon är så fyndig denna martha. Kanske ska tillverka mig en sådan! Kul med jul snart, nu kan man börja pyssla och pynta, på längden och tvären! ha det superfint:)

Lady Thirty sa...

kolla in hos mig du har fått nåt :D

Anonym sa...

Hittade hit via Lady Thirty och du kvalificerar raka vägen in på min bloggkoll!

Zizzi sa...

Lady thirty: Tack! Det verkar som att förkylningen har vandrat vidare till öronen!

Petra: Kul att du tyckte om korten! Ja, en visp som gör att det snöar hela tiden i globen är en toppenidé! Att inte nån amerikan har kommit på den idén än!

Brunkullan: Ja, man får ju se till att locket sitter fast och rakt, vilket nog kan vara svårt tror jag, men jag ska försöka i alla fall!
:-)

Rosa Hemmet: Ja, det kan också bli en riktigt personlig julklapp (om de blir bra) Man kan tex köpa barbie-skor och klistra fast till den som älskar skor, man kan köpa en plast hund i samma ras som en hundägare m.m.

Linnea: Ja, min energi är inte på topp än, men så fort jag blir frisk ska jag försöka mig på snögloberna!

Lady thirty: Kul! Tack så mycket! Vad glad jag blir! Ger genast tillbaka den till dig!

Petra: Tack! Vad kul att du hittade hit och la till mig på kollen! Ska kolla in din blogg nu!

Kramar till er alla!