Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

söndag, augusti 03, 2008

Moderna Millie

Dagen filmtips blir "Moderna Millie". Det är inte bara en tokig, romantisk parodi på det glada 20-talet, det är även en musikal som vann en Oscar för bästa filmmusik. Julie Andrews spelar Millie, en blåögd flicka från landet som kommer till storstaden för att hitta en man. Hon blir den rike och berömde Trevor Graydons (John Gavin) sekreterare, den sköna miss Dorothys (Mary Tyler Moore) väninna, kämpar mot den vita slavhandlaren Mrs Meers (Beatrice Lillie) och umgås med den levnadsglade gemförsäljaren Jimmy (James Fox). Till slut krävs det en rik och knasig jazzskönhet som Muzzy (Carol Channing) för att reda ut allt trassel, arrangera en stor fest, och para ihop turturduvorna.
Filmen är från 1968.
Tjingeling!
Todays movie is "Thorougly modern Millie". It's not just a funny, romantic comedy about the gay 20ies, it is a musical that won an Oscar for best music. Julie Andrews plays Millie, a blue-eyed girl from the countryside that comes to the big city to find a man. She becomes the rich and famous Trevor Graydons secretary, the beautiful miss Dorothys friend, fights with the white slavedealer Mrs Meers and socialize with the happy paperclip-salesman Jimmy. Finally it takes a rich, jazz-beauty like Muzzy to set things straight, throw a big party and help everybody to find love.
The movie is from 1968.
Todeloo!

Inga kommentarer: