Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

tisdag, maj 06, 2008

Smakportioner

Nu har vi hållit på i 7 dagar med smakportioner till Jack.

Dag 1-3 fick han äta potatis- och majspuré (MUMS!) Första dagen blev han väldigt förvånad när han fick nåt i munnen! Andra dagen fick jag truga honom lite mer och tredje kom han på att han kunde spotta ut allt och suga på hakklappen istället!

Dag 4-6 tyckte jag synd om honom för att potatis- och majspuré inte verkade så gott, så då fick han aprikospuré med päron. Det gick faktiskt lite bättre, när jag lärt mig att inte ge honom för stor sked åt gången. Denna "maträtt" tyckte han om lite mer än den första. Jag såg att han fick ner lite i magen i alla fall. Men det syntes på honom att han tyckte att det var lite syrligt, på den min han gjorde när han fick in det i munnen.

Dag 7 fick han havregröt. Jag ska köpa äpple- och pärongröt till honom när han får äta det, jag tror att det är från 5 eller 6 månader. Men gröten var nog den han fick ner mest av. Den var god verkade han tycka. Problemet med gröt är att den är lite klistrig, och eftersom han vill ha sina fingrar i munnen, samtidigt som han äter, så kom det på fingrarna också, vilket resulterade i att det kom i håret, i näsan, i ögat och på skallrorna på babysittern. Detta resulterade i ett bad.

Det märktes sen på kvällen att gröten körde i magen på honom, för han somnade inte förrän vid 21-tiden. Men det är bara att fortsätta kämpa med gröten. Efter gröt kommer han att få smaka morotspuré, eller palsternackspuré. Det är lite roligt när man får prova nya saker, tycker jag, vi får se vad han tycker. Han har ännu inte protesterat högljutt!

1 kommentar:

Lady Thirty sa...

Vilken lite buse på bilden :)
Ska bli spännande o se när han sen äter själv och slabbar mat över heeela köket hi hi ;)
Vilken fiiiin haklapp han har på sig ;)

Kramar i massor
från Lady Godmother