Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

söndag, december 14, 2008

Nu tändas tusen juleljus....

Vi har massa ljus tända året runt hemma hos oss. Det är bara ljushållarna som skiftar beroende på årstid och humör. Tänkte visa hur de ser ut nu till jul: De tre Julgransljushållarna jag fick av min hemliga vän på Interior gave along lyser upp smidesbaren.
På baren står också vårt gran-änglaspel.
5 röda små lyktor med guldglitter-mönster lyser upp lucian på tv-bänken. Lucian ska man sätta ett litet julgransljus i kronan på, men hållaren har gått sönder. Lucian köpte mamma till mig när man började få ha ljus med sig till skolan. Jag tror det var på mellanstadiet, när fröken sa att alla skulle tända sina ljus och sen läste hon berättelsen om Josef, Maria och jesusbarnet kring jul. Det var mys.
Den här silverkronan står i fönstret. Bilden är tagen den 6 december, på Finlands självständighetsdag. Då ska man ställa ett vitt ljus i fönstret. (Min man är ju från Finland, så vi gör också det.)
På tv-bänken står även dessa. Hallonet fick jag i studentpresent och den röda lyktan har jag köpt i butiken jag jobbar extra i......
......även dessa två små änglar har jag köpt i butiken.
Mina 4 ljusstakar jag fått av Maria har fått bytt ut sanden från stranden vid sommarstugan till lite rött dekorationsgrus. Jag har även knutit en röd rosett runt varje. (jag tycker om rosetter!)
Ha en mysig tredje advent!
Tjingeling!
----------------------
Today I show you some of my lights "x-mas style". They all are in my livingroom.
Have a nice third advent.
So long!

3 kommentarer:

Lady Thirty sa...

här varde det ljus ;)
det är verkligen sååå mysigt med ljus!
vad fint det blev med rött dekorationsgrus och en liten röd rosett :D

kramelikram

Petra sa...

SÅ himla mysigt ni har gjort det!

Zizzi sa...

Lady thirty: Visst är det mysigt med ljus! Här hemma hos oss är det massor av ljus och massa rosetter!

Petra: Tack!

Kramar