Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

onsdag, oktober 01, 2008

Utmanad!


Jag har blivit utmanad av Perny:


Har du någonsin fått något du skrivit publicerat?

Nej, eftersom jag inte har skrivit nåt klart. Men jag fick med en fråga om ödlor i "gomorron sverige" när jag var liten. Jag frågade vad ödlor äter.

Jag har också varit ganska mycket i radio och tävlat i tv en gång.


Vad skriver du på just nu/vad skulle du skriva på just nu om du hade tid?

Jag skulle nog skriva nåt skönlitterärt, eller en biografi över nån.


Har du nånsin skickat in ett manus till ett förlag? I så fall vad hette det, när skickades det in, till vilket förlag och vad sa de?

1985 skickade jag in ett manus till SVTs "Skrivklådan" med Staffan Ling. Såhär var manuset (kom ihåg att jag var 8 år)

"Hej Staffan och Bengt. Jag är en flicka på åtta år. Och jag har hittat på en saga som heter Lisa och Linus. Det var en gång en flicka som hette Lisa och hon skulle gå och köpa mjölk så gick hon. När hon kom fram så var det lång kö. Men sen var det äntligen hennes tur men det kom vuxna som sa att dom hade bråttom och trängde sig före. Lisa blev arg och skrek jag har också bråttom så fick hon gå före. Sen gick hon hem. Hemma fick hon skäll för att hon hade kommit hem så sent. Sen gick hon ut och lekte. Då såg hon en pojke då frågade hon vad heter du? jag heter Linus sa pojken vad heter du? jag heter Lisa sa Lisa också lekte dom sen gick dagarna och en dag så kom inte Linus till deras koja. Då sprang Lisa och letade efter honom och till slut hittade hon honom och det var massa pojkar som slog och knuffade och båtades med honom och Lisa ville hjälpa honom så hon skrek åt dom sluta också slutade dom och Lisa sa här får du plåster. Ska vi köpa en varsin glass sa Lisa. Ja sa Linus. Så köpte dom sig varsin glass. Också lekte dom men när dom lekte så kom det många killar och tog Lisa. Och Lisa skrek på hjälp då kom Linus och försökte hjälpa henne men det gick inte men på många försök lyckades han. Sen levde dom lyckliga i alla sina dagar."

Ja, vad säger man. Lite mer punkter, stora bokstäver, taltecken och det hade blivit en hit!

Svaret lyder:

"Hej"

Tack så mycket för ditt bidrag till "Skrivklådan". Vi har fått flera hundra brev och dom flesta historierna är bra.

Tyvärr får vi bara plats med 40-50 bidrag i programmen och ditt har inte kommit med där. Hoppas du inte blir ledsen för det utan har roligt åt serien när den kommer ändå.

Ha det bra! Hälsningar Staffan Ling."

Men gav jag upp för det? Nej, året efter skickade jag in ett till bidrag:

"Hej skrivklådan! Här är en historia den heter: Tågresan.: En pappa och hans pojke åkte tåg. De satt vid ett öppet fönster och tittade ut. Pappan hade sin hatt på. Pojken hade en ny fin mössa. Pappan ville skoja med pojken. Han tog pojkens mössa och låtsades att han kastade ut den genom fönstret. Men han gömde den bara bakom ryggen. Pappan sa: Jag kan vissla så att mössan kommer tillbaka. Han visslade och mössan var där igen. Efter en stund tog pojken pappas hatt och kastade ut den genom fönstret. Så sa han: Vissla nu pappa så får jag se när hatten kommer tillbaka. Slut!"

Ja, den här "Hit-berättelsen" har jag nog stulit från en rolig historia jag hade hört. Men jag fick svar denna gång också, denna gång ett mer pedagogiskt svar:

"Hej! Tack för ditt bidra till nya "Skrivklådan" som vi skall spela in i höst för sändning i början på nästa år. Vi har fått in väldigt många bidraf och det tycker jag är kul. Naturligtvis innebär det att väldigt många inte kan få med sigg bidrag den här gången. Av närmare 800 inskickade brev får vi bara plats med ungefär 40 historier i en serie.

Att en historia eller dikt inte kommer med kan bero på så många olika saker. Det kan bero på att vi har fått väldigt många bidrag av samma sort t.ex. om varulvar eller om mobbing, det kan bero på att vi skådisar inte passar för berättelsen eller att en historia är väldigt lik någon som vi har haft med förut. Att ditt bidrag inte har kommit med beror alltså inte på att vi tycker att det är dåligt. Tvärtom är vi mycket imponerade av alla brev och vi tycker att det roligaste är att så många verkligen har tagit sig samman och skrivit till oss. Jag hoppas att du fortsätter att skriva och att du inte blir ledsen för det här utan kan uppskatta våra nya program när dom kommer. Tack skall du ha varma vårhälsningar Staffan Ling."


I vilken genre skriver du?

Jag skriver inte just nu.


I vilken genre önskar du att du kunde skriva?

Jag skulle vilja skriva intressant och fängslande!


Vilken är din svenska favoritförfattare?

Jag tycker om Martina Haag

När jag var yngre läste jag hela Sprakfåle-serien av Lisa Eurén-Berner. Jag har fortfarande kvar de böckerna och tänker läsa om de snart.


Vilken är din icke-svenska favoritförfattare?

Mitch Albom som skrivit "Tisdagarna med Morrie" och "Fem personer du möter i himlen"

CS Lewis Narnia-serie tycker jag mycket om (Johanna har börjat läsa den nu)


Vilken är din skämsförfattare? (dvs en författare vars böcker du skäms lite över att du gillar)

Skäms inte över nån författare jag gillar


Vilken genre läser du helst?

Biografier och memoarer


Vilken författare skulle du helst vilja träffa?

Jag tycker Martina Haag verkar kul.


Skickar vidare utmaningen till de som vill anta den.

Tjingeling!

-------------------------------

I got tagged from Perny

Inga kommentarer: