Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

måndag, september 22, 2008

Rensa!

Jag är inne i en period då jag vill Rensa och städa och slänga för att köpa nytt! Så jag surfade runt lite och hittade lite hjälp på Oprahs hemsida.

Grundregler för att rensa:
1. Allt du äger ska ha ett värde, antingen ett funktionellt värde, eller bara att du älskar saken!
2. Varje sak behöver en plats där den "lever"
3. Fokusera på en sak i taget

KÖK
Maskiner: Maskiner som är trasiga eller aldrig används tar bara upp plats. Behåller du brödmaskinen bara för att det är en present, släng den!

Matbehållare: Alla plastlådor ska ha tillhörande lock. Saknas lock eller låda, kasta!
Plastpåsar: Rulla ihop till smått så de inte tar så stor plats.
Kokböcker: Om du inte sparar på de eller har mycket förvaringsrum, kasta! Hur ofta använder du kokböckerna? Ge bort de böcker du inte använder.

POST-HÖGEN
Om du inte kan koncentrera dig på posten, börja inte öppna den! Du kan inte laga middag och sortera räkningar samtidigt. Så när du kommer in med en packe post, lägg den i en låda eller korg tills senare. Har du ingen sån låda? Inte konstigt att du har posthögar lite här och var!
Sen, när du har tid sätter du dig ner och går igenom posten. Flyers och Reklam gås igenom. Klipp ut kuponger du kommer att använda och släng resten! Kataloger kan du lägga åt sidan tills det är dags att titta i de. Men inga katalogshögar! Den nya katalogen från tex IKEA ersätter den gamla som återvinns.
När du sorterat räkningar, skrivit in datum för inbjudningar och annat i din kalender kan du läsa dina tidningar.


DEN ÖVERFULLA GARDEROBEN!
"Nån dag ska jag komma i de här", "Nån dag blir nog detta modernt igen", "Nån dag ska jag använda de här". Problemet är att "nån dag" inte existerar. Det finns bara "idag"!
Kläder som inte passar: Om du gått upp i vikt, behåll de kläder med mindre storlekar som du har mest användning för och börja jobba på att komma i de igen. Om du gått ner i vikt, behåll inte dina stora kläder som om du bara går och väntar på att gå upp i vikt igen! Donera eller sälj!
Trendigt: Om du väntar på att kläder ska bli trendiga igen, sluta. Även om de blir det, kommer inte "samma" trend igen, utan en uppdaterad variant.
Kläder för speciella tillfällen: Regeln "Har du inte använt det klädesplagget på ett år, donera eller sälj" är en bra guide.
Sentimentalt värde: "Jag älskar verkligen den här kavajen!" Jag vet att du gör det! Men om du inte använt den på åratal och den inte fungerar med din resterande garderob är det dags att göra sig av med den.
Om du sparar din brudklänning - har du plats för den? Sparar du den till din dotter? Och i så fall - är det en klassiker som hon inte kommer att rulla med ögonen åt? Om svaret är Ja - spara.

Nu har du kvar en garderob av kläder du faktiskt använder! Organisera de!
Alla t-shirts för sig, jeans för sig och så vidare...
Gör samma sak med dina skor.


LÅDAN FULL AV FOTON
Om du inte har tid att ordna album eller scrapbooka, så är det okej att sluta låtsas att du ska göra det.
Köp genomskinliga skolådor och lägg fotona i istället.
Ta fram kökstimern. Varför? För att sortera foton gör att man börjar minnas saker och vips! Så har tre timmar gått. Men du ska inte TITTA på fotona i den bemärkelsen, utan organisera för att sen i lugn och ro titta på de! Bestäm hur lång tid det får ta, och sätt timern.
Gruppera fotona efter "ämnen" - semestertrippen till Rhodos, det stora 40års kalaset m.m. Medans du sorterar kollar du om det är en suddig bild? Vet du vilka människorna är? Kasta de suddiga korten och korten du känner att du inte vill behålla.
Etikettera lådorna "40års fest mars 1989" osv.

DE NYA, OANVÄNDA SAKERNA
Köper du saker för att de är på rea? Om du inte behöver de, är de inget fynd. Här är tre saker att fråga sig innan man köper nåt:
1. Var ska den här stå/"leva"?
2. Vad ska jag göra med den?
3. Vad ersätter den?

ÄRVDA- OCH MINNESSAKER
Ditt hem är inget museum. Många sparar sin mormors gamla tallrikar, även fast man inte tycker de är fina. Men kanske din mormor inte heller tyckte om de. De kanske hon behöll för att hon fått de i present? Ge bort till en annan släkting som kanske älskar de.
Om du gillar nåt så mycket att du vill behålla det, se det som en ersättare, inte ännu en sak. Behåll farfars gamla läslampa, men ge bort/sälj den du redan har.

Minnessaker är svårare att göra sig av med. För att du har ett minne, en berättelse kopplat till de sakerna. Du ser den fina v-ringade tröjan du hade på din första dejt med den killen som sen blev din man. Andra kanske ser en gammal v-ringad tröja, kanske med ett och annat hål. "Om du inte använder den eller att den inte har en funktion, släng eller sälj!


BILEN
Vad som INTE ska finnas i din bil: Gamla matpapper/kartonger, leksaker, kemtvätten eller saker till återvinningen som du tänkt lämna i en vecka. Ej-säsongs verktyg (är det juni, kan du ta bort isskrapan).

DEN KAOTISKA DATORN
Ser du inte din vackra bakgrundsbild pga för mycket ikoner för dokument, nedladdningar, foton; gör mappar.
Spara inte e-mail som "Kul! ses kl 12 på torsdag". Spara viktiga emails som du ska komma ihåg. Tex orderbekräftelser (som du sedan slänger när du fått det du beställt).

ÖVERBELAMRADE KÄLLAREN ELLER GARAGET
Lägg alla saker först efter kategorier; juldekorationer, säsongskläder, dina gamla dagböcker, prydnader m.m.
När du snabbt delat in allt i högar går du igenom allt hög för hög. Är det trasigt? Är det här viktigt nog att spara? Kommer jag att använda det?
Efterråt skaffar du lådor och lägger sakerna i.
Du kommer att få mindre saker, det som finns kvar är i ordning, och allt ligger i lådor.

Att vara organiserad är inte att göra sig av med alla grejer man äger, eller att försöka bli en annan person än du är, det är att leva det liv du vill, fast bättre.

Nu är det dags för mig att rensa i röran hemma!
Tjingeling!
---------------------------------------------
If you want to read this in english, go to oprah.com "12 easy ways to declutter your home"
Toodeloo!

6 kommentarer:

En inredoholic sa...

jajemän, det är en magnetisk tavla och jag har köpt den på akademibokahandeln :)

Önskar dig en go vecka
kram jannice

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Så sant så sant! Och nått vi skulle behöva göra! Desperat:)

Länkar till detta inlägg!
Susanne

Fröken Fräken sa...

Ja, det är så sant! Synd att det är så lätt att hålla med, men så mycket svårare att göra så. Särskilt det där med att om en sak kommer in måste en annan åka ut. Jag får vara glad om en sak av tio åker ut!
TAck för citattipsen!!

Perny sa...

Har du varit hemma hos oss och samlat inspiration till det här inlägget? :D

Du får gärna komma över och coatcha oss i vårt försök att få ordning, du verkar ju ha en fallenhet för sånt ;)

Zizzi sa...

En Inredoholic: Okej, tack! Då ska jag kolla upp en sån.

Brunkullan: Ja, det gäller att först och främst komma igång, och när man väl kommit igång tycker jag att det är svårt att sluta! Länka gärna!

Fröken Fräken: Man måste ju vara på rätt humör för att överhuvudtaget orka börja rensa.

Perny: Nej, nån fallenhet har jag ej! :-) Men jag tycker om att surfa in på sidor och försöker ta till mig alla tips.

Maria sa...

SÅ många bra tips!
Jag älskar verkligen när energin att rensa och röja kommer över en. Det blir liksom lättare átt andas efteråt...