Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

fredag, augusti 29, 2008

Höstmys

Jag tycker om alla årstider. Alla årstider har något speciellt. Hösten känns som att man har fått lite extra tid på sig att göra saker man inte har velat göra under sommaren. På hösten kan man koncentrera sig på att göra en massa pyssel inomhus som man inte vill under sommaren då det oftast är fint väder. Nu, när det har blivit lite mörkare och kallare ute känner jag att jag har tid att sätta mig ner och pyssla med bl a scrapbooking och måla mina tavlor. Jag håller på och scrappar ett album till Jack om hans första år. Jag har kommit till maj, men sen har det inte blivit av att fortsätta. Men det kan jag göra nu. Nu har lusten återvänt. Jag ska också göra lite julpyssel när det börjar närma sig vinter.
Annars tycker jag om att (som de flesta andra) tända en massa levande ljus runt omkring mig och kanske kura upp i soffan med en bra bok. Jag läser mer när det inte är sommar också. Eller så kollar jag på nån bra film. Gärna gamla amerikanska eller gamla svenska. Jag samlar ju på presentpapper och servetter, och funderar på att börja med decoupage. Och snart åker min snöglobssamling fram. De snöglober jag har är lite väl vintriga för att stå framme hela året om, men jag ska börja kolla efter snöglober eller "glitterglober" som kan stå framme hela tiden. Jag bakar mer när det går mot mörkare tider också. Jag har ca 50 cupcakes recept jag ännu inte har provat. Jag ska leta efter lite "roligare" baktillbehör i pastellfärger såsom kakmått, kakformar, pappersformar, skålar m.m. Jag skulle också vilja ha olika plåtburkar i pastellfärger att ha mjöl och sånt i och glasburkar som jag kan ha allt fint strössel i m.m.
Tjingeling!
-------------------------------------------------------------------------------------------------
I like every season. Every season has something special. When autumn comes it feels like you have more time to do things than during summer. Now I feel I have more time and energy to sit down and scrapbook and paint.
I (like so many others) love to light every candles in the room and crawl up to my sofa with a great book. I read more during the darker seasons than during summer. Or watch at great movie. I love old american and old swedish movies. I'm collecting wrappingpaper and paper-napkins, so I'm thinking about to start with decoupage.
Soon I put my snowglobes on to the fireplace. All of my snowglobes are to "snowy" to stand there all year around. So I'm looking for some snowglobes or globes with glitter that I can have the whole year.
I'm baking more when its darker outside. I have about 50 reciepies I haven't tried yet.
Todeloo!

5 kommentarer:

Anonym sa...

ja verkligen mysigt med höst.
tycker oxå om att baka så det måste jag se till att hinna med i höst :D Har ju lovat mig själv att min nya hobby ska bli träning ;) vi får väl se hur det går..

ha de fint!
kram

Lilla Blanka sa...

Hej Cissi!

Ja det är sant..allting lugnar på nåt ner sig på hösten..sommaren är lite hektisk..trots semester..

Jag skall pyssla i helgen tänkte jag..och FOTA =) Har fått låna en riktig proffskamera..åh det skall bli så kul!!!

Kram
Mia

Hem och Lycka sa...

Oj, vad många cupcakesrecept du har, jag som älskar cupcakes, både att baka och att smaka ;-) Hösten är mysig!

Låter också mysigt med en tavla på varje barn. Makens tavlor kostar 595:- om du har egen bild. Han vill dock gärna se bilden först för att se så de är tillräckligt skarpa för att förstoras upp. Men är du ff intresserad kan du maila honom på martin@mrw.nu kram!

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Visst är det så att det blir lite lugnare på hösten, och man kan ägna sig åt lite andra saker än man gjort på sommaren...
Det är ganska mysigt det också.
50 olika recept ojojoj, då har du lite jobb framför dej.
Kram
Marie

Lady Thirty sa...

jag skulle vilja smaka på nån av dina cupcakes :)
jag är jätteglad att hösten är här, det är ju min favoritårstid!

kramelikram