Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

måndag, juli 14, 2008

Gene Kelly!

Jag gillar Gene Kelly! Jag blev påmind av det igår när jag satte mig ner och tittade på "An American in Paris". Han får dansen att se så lätt ut! Hans leende och glitter i ögonen, och hans sammetslena röst är ju inte heller helt fel!
I "An american in Paris" spelar han en före detta amerikansk soldat som förälskat sig i staden Paris. Han har även förälsat sig i den mer förtrollande, men förlovade, butiksbiträdet spelad av Leslie Caron. Härliga dansscener tillsammans med Gershwins sånger ger ytterligare tonvikt åt Kellys romantiska intentioner.
Filmen vann sex Oscar statyetter, bland annat för bästa film. Filmen är ännu ett filmtips från mig och är från 1951.
I am a little bit in love with Gene Kelly. I was reminded of this when I saw "An american in Paris" yesterday. He makes dancing look so easy. His smile, the glitter in his eyes and his velvet-soft voice helps as well.
In the film Gene is an ex soldier who has fallen in love with Paris. And also in the charmed and engaged clerk in a perfume-shop, played by Leslie Caron.
The film won six Oscars, among them for best picture. The film is another movie I'd like for you to see. It's from 1951.

2 kommentarer:

Lady Thirty sa...

nu blev jag ju sugen på att se den med... :)

kram

B-b-b-etty sa...

jag är väldigt förälskad i honom. åh en sån man!