Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

lördag, maj 03, 2008

Lördagstema: Minnen

"Det är inte sakerna som gör hemmet, det är alla minnen!"

Många av våra vänner förundras över hur snabbt våra "boplatser" blev till hem när vi nästan flyttade en gång per år, innan vi fick förstahands kontrakt. Jag förklarade att det är för att vi ser till att packa upp allting samma dag och senast dagen efter vi har flyttat. Varje sak har sin givna plats hos oss. Sen är vårt hem fullt med minnen. Saker som har en historia för oss och som betyder nånting. Jag tänkte idag visa upp lite saker som vi har minnen med. Eller som JAG har minnen med. Vårt hus är ju fullt med saker som har minnen för barnen och johnny också, till exempel hans första skridskor, hans första träskor, 2 jättefina trälådor han har gjort. Men eftersom det är jag som skriver på den här bloggen, blir det minnen för mig; Min pappas morfar, som jag alltid kallade för "farbror Fritz" har gjort bordet, pipan och asken i form av en stol. Han brukade snida till tavlor, som hans fru "tant augusta" sedan målade. Farbror Fritz var alltid jättesnäll. Han brukade gömma en femkrona i ena handen, och blanda, och sen fick man knacka på en hand och hade man gissat rätt, fick man femkronan. Senare visade det sig att han hade en femkrona i varje hand, och den andra fick man också. Han var inte bara snäll för att han gav mig pengar, han var alltid snäll.I våra två vitrinskåp i hallen samlar vi lite minnen. Det undre skåpet är Johnnys, där han har billeksaker från sin barndom och nyare som bland annat jag har köpt till honom. Men den rosa cadillacen är min! Hade Elvis en, måste jag ha en. :-) Ovanpå det översta skåpet står några av mina änglar som jag samlar på. 3 christina scollin änglar har jag. Inuti skåpet är också en liten ängel, och en ängelpin. Min marilyn monroe-mugg gick sönder när jag ramlade en gång, så den får också stå där. Den fick jag av Johnnys mellanson, Ted, när han var med sin moster i London. Här får ni en närmare titt på vad som står i "mitt" vitrinskåp;
En studentska som mamma beställde till mig av en tjej i uppsala, som gjorde dockor förrut. Jag fick den självklart när jag tog studenten.Mormors lilla askkopp har jag också fått. Inte för att jag röker, men jag tyckte så mycket om den när jag var liten. För jag trodde att den var i äkta guld, och sen tyckte jag om att den var broderad. Den hade jag när jag lekte prinsessa!Min lilla pokal jag fick när jag kom trea i Rockkaraoke VM-06. Jag sjöng Status Quo "Rockin´ all over the world".En bit av Berlinmuren, som min tyska lärare hade varit där och hämtat (han hade flera bitar). Den här påminner mig om att jag vann en tyska-tävling som vi hade en lektion. Då fick jag välja pris först och jag valde den här biten. En bit av historia...
Jag har ju inte bara minnen i skåpet, utan överallt i huset.
Den här nallen fick jag när jag låg på sjukhus för ca två år sedan. Av Inger. Man är aldrig för gammal för att få mjukisdjur, eller hur? Den var med mig på sjukhuset när jag skulle föda Jack.
"och det är därför vi sitter här nu" är sista raden av "Vår sång" som inte kom med på bilden. Den här skrev tjejkompisarna till mig på min möhippa. De ställde sig upp på restaurangen och sjöng den. De sjöng den senare på bröllopsfesten också. Den är lite "inside", man måste känna oss för att förstå den riktigt. Jag ska skriva om den för hand med calligrafi och rama in den i en annan ram, men just nu ser den ut såhär.
"Sylvia", min allra första "riktiga" teddybjörn, som jag fick av mamma när jag fyllde 18 år. Visst hade jag mjukisdjur när jag var liten. Bl a en mogwai (innan den blev gremlin), en isbjörn, en panda och dockor m.m. m.m. Jag hade en gul teddybjörn, men den lånade jag bara från mamma, för den hade hon när hon var liten.
Min farmors mormors ring. Den jag hade som "nåt gammalt" när jag gifte mig. Jag kommer fortfarande ihåg när farmor satte sig ner med mig i köket och förklarade att denna ring skulle gå i arv till första flickan som föddes i släkten. Inuti är ingraverat: "Lina 24/3 1894"
Min farmors finservis som innehåller 12 assietter, 12 koppar och 12 fat. Vi dricker inte så ofta ur dem, mest när det är födelsedagar. Men jag tycker att de är så fina!
Jaha, det var dagens tema det. Jag har ju många fler minnen, och ser till att samla minnen från alla platser jag besöker. Jag ska till exempel nästa gång vi är i sommarstugan, samla med mig lite sand från sandstranden och fylla en lykta med, istället för det dekorationsgrus som nu är där. Då kommer den lyktan att betyda ännu mer för mig.

1 kommentar:

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Härligt med gamla minnen..ringen var väldigt vackert o fin du bar den på ditt bröllop!!

~~* W I T H ♥ L O V E *~~
Millan

mamma-millan@live.se
maila får du inbjudan till blogg om du vill!