Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

lördag, maj 17, 2008

Fortune cookies med nya verktyg!

För några dagar sedan blev jag så inspirerad av "Leilas mat" och "Leila bakar", så jag var TVUNGEN att åka iväg och köpa lite färgglada matlagnings/bakningsverktyg till köket! Såna här muffinsformar med rosor har min vän Maria.
Med prickiga diskborstar blir disken aldrig tråkig!
Så vad tror ni? Kommer jag att baka mer? Det tror jag! Det var i alla fall mycket roligare att steka med en ljusblå stekspade!
Jag började idag med att baka Leilas "Fortune cookies!"
Jag började med att skriva små meddelanden på lappar.Jag lät de sitta kvar ett tag på skålen.......
.........så de blev lite bättre i formen. Dessa fortune-cookies blev jättegoda! Lite kladdigare, men de kanske "torkar" efter ett tag.
Nedan följer receptet:
Leila Lindholms Fortune Cookies
75 g mjukt smör
4 stycken äggvitor
2.5 dl strösocker
2.5 dl vetemjöl
1 nypa salt (jag tog ett krm)
1 msk glukos (köps på apoteket)
3 msk vispgrädde
Rivet skal av 2 citroner
1 st bittermandel
Smör till plåten
1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Smält smöret
3. Vispa äggvitor med strösocker med elvisp i ca 30 sek
4. Vänd försiktigt ner mjöl och salt
5. Tillsätt glukos, smör, vispgrädde, rivet citronskal samt bittermandel och rör till en jämn smet
6. Klicka ut smeten med hjälp av undersidan av en sked på en smort plåt och forma runda, ca 5 cm breda cirklar. Det är viktigt att metern bredes ut i supertunt, jämt lager. (Jag klickade ut smeten med en tesked. Det fungerade fint)
7. Grädda i mitten av ugnen i ca 4 minuter, tills flarnen fått en gyllene färg i kanterna.
8. Lyft upp flarnen med stekspade och lägg dem på en ren hand.
9. Forma dem till "fortune cookies" fyllda med en lapp med en lyckönskning. Vänd flarnet upp och ner och lägg en lapp i mitten av flarnet. Genom att vika dem halvmåneformade sedan vika långsidan över kanten på en skål och vik sedan ändarna mot varandra.
Et voilá!
Fortune cookies in a jar! Receptet räckte till att fylla lite mer än två burkar. Jättefin gåborts-present tycker jag!

2 kommentarer:

Lady Thirty sa...

åh. Vad fint med prickiga diskborstar...

Jag vill ta mig en fortunecookie när jag kommer till dig så jag får veta vad min lycka är...

Vad duktig du är i bakeriandet :)

Nu ska jag snart iväg och hålla kurs i fritt skapande.

kramelikram

Hem och Lycka sa...

Läckert, blev ju kanonfint! Och visst är det roligare att båda baka och laga mat när man har fina redskap ;-) kram!