Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

tisdag, april 22, 2008

Femtiotal

Tredje inlägget idag....jag har inte så mycket att göra nu på morgonen. :-) Jag har ju "snöat in" lite på femtiotalet. Därför blir dagens boktips "Femtiotal" av Jan Lundgren. Ursäkta bildkvaliteten på vissa bilder. De är tagna direkt ur boken. Framsidan på boken.
Intensivt studium av tidningen Se, den svenska modellen av bildtidningen Life, på tunnelbanan 1956. Se förändrade bildjournalistiken i Sverige. Före Se och Expressen var tidningsbilden en bisak i svenska tidningar. "Prenumerera så slipper du snegla" var rubriken under annonsen där denna reklambild visades.
Räcker pengarna? 1954 kostade en biobiljett till kvällsföreställningen 3:50.
Sopnedkast i köket var en av nymodigheterna i det här toppmoderna köket.
Alice Svensson testar den nya "flaskroboten" i en affär i Göteborg med sonen Jan som intresserad åskådare.
Matte väljer och vrakar i hundmatståndet i Östermalmshallen i Stockholm. "Bästa vännen" avvaktar tålmodigt.
Den bruna mjölkflaskan i glas var snart ett minne blott. Nu kom Tetra Pak, en mjölkförpackning i papp som till en början var trekantig. Det nya emballaget innebar att sopgubbarna fick mer att hämta, men det tänkte man inte så mycket på då.
Läcker formgivning blev ett försäljningsargument på femtiotalet. Inte minst inom bilindustrin. Så här presenterades Saab 93 i "Damernas värld".
Med en röd träbricka från Hemslöjden och frukostkoppar från Göta Glasmagasin och en lysande blå tillbringare kommer Mona Lodén-Andersson med frukosten. Brickan var en av nyheterna till hemmet på Svenska Slöjdföreningens och Nordiska Museets utställning "Vi dukar sommarbord" i Skansens övre trapphall.
Diskbänkar av marmor och zink, järnspisar och isskåp byttes ut mot kakel, rostfritt och frysboxar. Så här presenterades det moderna köket på S:t Eriksmässan 1957. Det året blev det elektriska våffeljärnet en storsäljare.
Pigtittare och stringhylla. På S:t Eriksmässan hade möbelutställaren inrett en egen vrå åt familjens kvinnliga tonåring. Den gillades även av lillasyster.
Ericofonen eller kobran, som den kom att heta i folkmun, var en telefonmodell som senare skulle bli kult och en av femtiotalets mest kända produkter. LM Ericsson överlämnade en prototyp av kobran som present när Televerket fyllde 100 år 1953. Först 1958 började den säljas till allmänheten i Sverige.
Lena Lundgren, 17 år, letar i handväskan efter puderdosan under en promenad på Odenplan.
I ett modereportage i Husmodern om bästa klädsel för resan bär modellen en skrynkelfri jerseydräkt för 298 kronor. Resväskan kostar 105 kronor och bagen 59.
James Dean, den unge hjälten i filmerna "Öster om Eden", "Ung rebell" och "Jätten", omkom i en bilolycka 1955. Dean blev en kultfigur för alla unga som likt hans rollfigurer kände sig missförstådda av vuxenvärlden. Flickorna blev förälskade i honom också av andra skäl. Efter hans död trycktes tjocka tidningsmagasin om hans korta liv - alla i miljonupplagor, men 1956 fanns ännu inga svenska översättningar.
Nalens "Tusensköna" fick en "långsjal" (tusenlapp) av chefen Topsy Lindblom, OS-guldmedaljören i tresteg 1912, och visslingar och rop från den manliga publiken. Nalen var under åren 1933-1967 stockholmsungdomens främsta tillhåll. Hit kom alla berömda musiker och här lanserades nya moden och dansstilar.

1 kommentar:

Lady Thirty sa...

Jag vill låna... :)