Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

söndag, februari 27, 2011

Veckans bok

"Om det ändå vore sant" av Marc Levy

Baksidan lyder: Arthur, en ung arkitekt i San Fransisco, kommer hem efter en jobbig dag. Medan han kopplar av i badet hör han mystiska ljud från garderoben. När han går dit och tittar hittar han till sin förvåning en ung kvinna. Irriterad av intrånget försöker han kasta ut henne.
Lauren som är överlycklig över att någon kan se henne försöker förklara vad hon gör där. Hon berättar att hon varit med om en bilolycka och sedan en tid tillbaka ligger i koma. Hon kan förflytta sig ur sin kropp och byta miljö men har hittills inte kunna kommunicera med någon.
Arthur är skeptisk men blir till sist övertygad och snart är han också djupt förälskad. En kamp börjar för att försöka få Lauren att vakna ur sin koma och undkomma döden. Men till slut kommer dagen då läkarna beslutar sig för att stänga av de livsuppehållande maskinerna.

Mitt omdöme: ÄLSKAR denna bok! Boken kom till då Marc Levy beslutade sig för att skriva en berättelse till sin son, någon han kunde läsa när han blivit vuxen. Budskapet han ville förmedla var att man ska göra det bästa av sitt liv, vara generös mot andra, följa sitt hjärta och inte ta allting så allvarligt.
Det har gjorts en film på den här boken, och den har jag sett. Tyvärr är den inte lika bra som boken. (som vanligt). Ska du bara ta med en bok på semestern, en bok som berör och som faktiskt får en att både le och gråta en skvätt ska du ta med denna bok!
Tjingeling!

This weeks book is the one in the picture. Toodeloo!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh, denna bok är en av mina absoluta favoriter!
Kramar Ankan