Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

onsdag, november 24, 2010

"Ditt leende kan vara det första och sista....

....människor möter när de kommer in på din arbetsplats." Det sa min chef på Arlanda till mig. Jag jobbade i gaten. "Resenären kan ha haft trubbel med taxi, incheckning, blivit försenad och är på allmänt dåligt humör, när de kommer till gaten. Dagen och resan kan bli lite bättre och roligare om de möter ett leende."

"Med ett leende säljer du mer", sa min andra chef i butiken jag jobbade.

Det har jag tagit med mig på alla jobb jag haft. Och det funkar! Dessutom får jag det mycket trevligare på jobbet, eftersom det är ovanligt att en gäst/kund är otrevlig mot en leende, tillmötesgående person.

Jag förstår inte vissa människor med service-yrken som nästan ser besvärade ut när man kommer fram till de. Men det får inte gå till överdrift åt andra hållet heller. Om jag blev välkomnad i i tex en butik av en tjej som springer fram med uppåtsträckta armar och som halvskriker "Heeej! Vad kul att du kom hit, kan jag hjälpa dig?" skulle nog göra till och med mig lite obekväm.

Nej, le lagom och var trevlig men inte FÖR personlig så får både du och kunden en fin dag!
Tjingeling!

4 kommentarer:

lady thirty sa...

så sant så sant!

kramelikram

Anonym sa...

Kloka ord! Kram Ankan

Lilly Lee sa...

ja det är så sant! Jag är så trött på många som jobbar i affärer och butiker som är totalt glad-befriade.. De suckar och stönar och man känner nästan att man stör.
Nej fram med lite mer leenden!

Kitten loves vintage sa...

Håller helt med! Jobbar ju själv i affär och har hittills inte egentligen haft några besvärliga kunder alls, och jag tror absolut att det beror på att jag försöker vara glad och vänlig ock le.
Däremot gillade jag inte betjäningen jag fick på ett apotek idag, expediten så mig inte i ögonen, log inte och fick mig nästan att känna att jag var jobbig?! När jag frågade nåt...Jag försökte le ännu mer mot henne :D