....människor möter när de kommer in på din arbetsplats." Det sa min chef på Arlanda till mig. Jag jobbade i gaten. "Resenären kan ha haft trubbel med taxi, incheckning, blivit försenad och är på allmänt dåligt humör, när de kommer till gaten. Dagen och resan kan bli lite bättre och roligare om de möter ett leende."
"Med ett leende säljer du mer", sa min andra chef i butiken jag jobbade.
Det har jag tagit med mig på alla jobb jag haft. Och det funkar! Dessutom får jag det mycket trevligare på jobbet, eftersom det är ovanligt att en gäst/kund är otrevlig mot en leende, tillmötesgående person.
Jag förstår inte vissa människor med service-yrken som nästan ser besvärade ut när man kommer fram till de. Men det får inte gå till överdrift åt andra hållet heller. Om jag blev välkomnad i i tex en butik av en tjej som springer fram med uppåtsträckta armar och som halvskriker "Heeej! Vad kul att du kom hit, kan jag hjälpa dig?" skulle nog göra till och med mig lite obekväm.
Nej, le lagom och var trevlig men inte FÖR personlig så får både du och kunden en fin dag!
Tjingeling!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
så sant så sant!
kramelikram
Kloka ord! Kram Ankan
ja det är så sant! Jag är så trött på många som jobbar i affärer och butiker som är totalt glad-befriade.. De suckar och stönar och man känner nästan att man stör.
Nej fram med lite mer leenden!
Håller helt med! Jobbar ju själv i affär och har hittills inte egentligen haft några besvärliga kunder alls, och jag tror absolut att det beror på att jag försöker vara glad och vänlig ock le.
Däremot gillade jag inte betjäningen jag fick på ett apotek idag, expediten så mig inte i ögonen, log inte och fick mig nästan att känna att jag var jobbig?! När jag frågade nåt...Jag försökte le ännu mer mot henne :D
Skicka en kommentar