Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

måndag, maj 10, 2010

Måndagstipset!

Födelsedagskalas igen?
Har du dåligt med idéer? Är kassan skral och tiden knapp?
Det är faktiskt tanken som räknas. Se till att ha lite basgrejer hemma, så kan du fixa något själv utan att vara sådär jättehändig. Och det blir minst lika uppskattat!
Skaffa en födelsedagsbok där du skriver in allt och alla som ska firas under året. Skriv också in vad du/ni ger och till vem. Det låter kanske ambitiöst men det gör det enklare att komma ihåg vad man gett bort redan.
Bra saker att ha hemma för inslagning av paket:
- en tom korg - eller en tom skokartong som man kan klä med papper.
- tomma glasburkar med lock
- hobbyfärg och textilfärg i små burkar
- penselset i olika storlekar
- självhäftande plast på rulle
- tyg och tråd
- cellofan, som man kan köpa i blomsteraffären, är fint att slå in saker i.
- presentpapper, gärna brunt omslagspapper
- färgat och lite kraftigt papper
- tejp och lim
- paketsnöre, sidenband
- tomma kort eller kartongbitar
Tjingeling!
Write down your family and friends birthdays in a notebook. And what you plan to give them.
Good things to have at home for giftwrapping:
- an empty basket - or a shoebox that you can wrap in wrapping paper.
- empty glassjars with a lid.
- self-adhesive plastic
- fabric and thread
- cellophane, that you can buy in a flower-shop is nice to wrap things in.
- wrappingpaper, brown wrappingpaper
- Coloured paper
- tape and glue
- string, ribbon
-empty cards or cardboard pieces
Toodeloo!

3 kommentarer:

Daniel sa...

Tack för superfiina tips!!

Erica sa...

Bra saker att ha hemma. Vi brukar ha traditionen att slå in mer eller mindre alla presenter i julpapper. Och en gång när min kompis skulle få en sackosäck i lila flufftyg, lämnade vi över den i en svart sopsäck med guldsnöre runt. Fast det blev rätt fint det med. ;) Hon fyllde 15 förresten.

Lady Thirty sa...

bra tips!
tackar!

kram