Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

söndag, juni 28, 2009

Har du bestämt din namnteckning?

Gjorde pass i torsdags. Då skulle man skriva sin namnteckning. Jag skrev den och kom på mig själv med att tänka att jag nog inte till 100% bestämt att det är min namnteckning. När jag signerar leveransnotor på jobbet signerar jag det med ett snyggt signum som innehåller två första bokstäverna i mitt förnamn och första bokstaven i mitt efternamn. Mitt signum är jag nöjd med.
När jag var liten hade jag samma initialer som Carola Häggkvist, vilket gjorde att jag kopierade hennes namnteckning, fast med mitt namn.
När man skulle skaffa sitt första leg övade jag på en snygg namnteckning. Jag har alltid tyckt att jag har ett ganska långt namn, vilket är svårt att få att se snygg ut. Sen, när jag gifte mig och bytte efternamn var jag tvungen att öva in en ny namnteckning. (Fortfarande långt namn).
Egentligen undrar jag om alla har en speciell namnteckning, eller om de bara kladdar snabbt, för att bli klara snabbt. När gästerna som betalar med kort på mitt jobb ska skriva på kvittot, gör de flesta bara en krumelur. Det finns två gäster som verkligen tar sig tid att skriva sitt namn på kvittot.
Nu när jag har samma namnteckning på mitt leg och på mitt pass, är jag fast då? Får jag inte ändra namnteckning? Jag tror att man måste skriva som man skrivit på sitt idkort. Så jag får väl vänta fem år tills jag kan ändra namnteckning.
Tjingeling!
---------------------------------------------------------
I went to the police and made a passport on thursday. When I signed it I began to think if I'm really satisfied with my signature.
When I got my first ID-card I tried to make a nice signature, but I've always thought that I have a long name, and that is hard to sign nicely. Then, when I got married and changed my lastname I had to come up with a new signature. (Still long name).
But I wonder if every human has decided 100% on their signature.
Now, when I have the same signature on my ID and passport, can't I change it? Probobly not. I'll have to wait until they expire to change.
So long!

2 kommentarer:

Perny sa...

Nu när vi skaffade nya pass och maken ändå skulle förnya sitt körkort så passade han på att ändra sin namnteckning. Han hade börjat kludda på en speciell ett tag och tyckte det var dags att göra slag i saken :)

Lady Thirty sa...

jag tror att jag har bestämt min :)

kram