Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

lördag, maj 31, 2008

Ikeas "nya" tyg

När jag var på Ikea för några veckor sedan slog det mig att de gör lite kopior av kända märken. Det har väl länge varit känt att iittalas "kivi"lykta också finns likadana på ikea, utan "i"-klistermärket. Men jag har också sett det här: Ljus lyktan från ikea.
Ljuslykta från Höganäs keramik.
Okej, det spelar väl ingen roll, men det jag upptäckte nu senast var det "nya" tyget i design av Nina Jobs:Ikeas tyg
Marimekko
Ikeas tyg
Marimekko
Visst är det likt?!?! Vad tycker du är det bra eller dåligt? Jag är lite kluven, för som konstnär skulle jag aldrig måla Mona-Lisa, men med snea tänder eller vindögd. Nej, hon får hänga där i Louvren orörd av mig. Det kanske är bra om man är helt förälskad i marimekko tyget, men tycker att det är alldeles för dyrt. Ja, jag vet inte....

1 kommentar:

Gårdsromantik sa...

Ikea har ju egna designers men dom verkar vara väldigt influerade av de kända märkena!

Som konsument är det väl bra - men var man designer så vore man nog mindre nöjd.

Kram Maud