Välkommen till min blogg!

Jag har, efter ett ganska långt blogguppehåll, börjat blogga igen! Och nu tycker jag det är kul.
På måndagar kommer jag att skriva om film/tv/galor och böcker; showbiz alltså! På tisdagar har jag vinyl-dag. Då går jag igenom vår skivsamling på vinyl och lyssnar till gamla och nya låtar och skriver om minnen och tankar kring det. På torsdagar får ni se minnen och höra berättelser genom saker jag har i hemmet och varför jag har de. På söndagar rapporterar jag om vilken film-mat jag lagat till under lördagen. Jag kommer laga mat som dykt upp i olika filmer och tv-serier, eller som har ett gemensamt tema för den månaden. Just nu håller jag på med mat från serien Mad Men.
Välkommen!

tisdag, april 15, 2008

Tavelkavalkad

Idag tänkte jag bjuda på lite tavlor som hänger i vårt hus, som betyder lite extra mycket för mig (förutom mina egna tavlor). I sovrummet:
"Du är faktiskt aldrig så ensom som du ibland tror...du har dig själv..." Den här bilden på Marilyn Monroe tycker jag extra mycket om. Jag tycker att den är så "naken". Hon ser så eftertänksam ut. Synd att fotot blev ganska suddigt.....I sovrummet står dessa barntavlor som min vän Maria har gjort till Jack. De tycker han om, eftersom de innehåller så mycket färger. Och det som gör han glad, gör mig glad! Plus att jag tycker om fina,hemmagjorda presenter.


Köket:


I köket har jag ramat in en av servetterna från vårt bröllop. Jag tyckte de var så fina, min mamma lät trycka upp de.Våra tre mumin-tallrikar hänger också i köket. De är så söta!


Vardagsrummet:

I ena fönstret står detta inramade foto på min pappa när han är liten och åker skidor.
Bredvid min pappa står ett inramat foto på min mamma som liten.


Ovanpå bokhyllan står en tavla av vår gamla hund, Oden, som vi var tvungna att avliva. Det var en blandning av collie/schäfer/terveurens. Han var så himla go! Det är en kompis till johnny som har ritat honom. Inuti ramen är päls från Oden, som en av ungarna samlade på sig när de rakade ena hans ben innan sprutan. Usch, det var en av de hemskaste dagarna i mitt liv! Vad jag grät!
Detta kort fick vi till en av våra bröllopspresenter. Jag hittade det när jag höll på att göra iordning vår "hall of fame" i hallen. Jag ramade in det och skrev av kärleksdikten som vår vän johanna hade skrivit på baksidan.

"Som två gamla träd

förtroligt samtalande med varandra

Hösten och vårar i årsringarna - kvarglömda

Lövverken våta av samma regnvatten

Att vara självklar för någon.

Att dricka ur samma källa

Ingen föreställning kvar, ingen osanning

Två gamla träd

Oföränderligt sträckta mot varandra" K-G Hildebrand f 1911
Här är mina älskade Marilyn Monroe tavlor, som alla ska få svarta ramar. Det är favoritfoton på henne, eftersom hon inte "posar" på de, utan det verkar som att de är tagna på hennes fritid. Klockan fick jag när jag fyllde 30 av Inger och hennes familj. Och de två tavlorna som redan har svart ram fick jag av ungarnas moster (alltså inte min syster, utan ungarnas mammas syster) och hennes dåvarande när jag fyllde 30. Det verkar som om de vi umgås med känner mig. :-)

Hallen:
I hallen hänger min mans fantomen-diplom som han fick när han gick med i fantomenklubben 1980.

Där hänger också denna tavla av Ann Bäck som vi fick i bröllopspresent av Johnnys syster och hennes barn. Ann Bäck är en lokal konstnär i från Jakobstad, därför är det lite extra kul och jag tycker verkligen om motivet!

Johannas rum:
Sista tavlan jag visar är en plansch från Ingers affär i gamla stan som jag ramat in. Jag älskar den här tavlan. Jag hängde upp den i johannas rum när hon var liten, och jag hoppas att den får hänga med henne länge länge till....


Det var lite av våra tavlor som hänger. Sen har vi många fler inramade foton och målade tavlor som hänger lite varstans, men dessa ville jag visa speciellt.
Idag kommer Maria till stockholm, så det kanske blir ett till inlägg idag, om jag inte kan hålla mig tills imorgon.

1 kommentar:

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så roligt och få se din tavlekavalkad! Det var ju jättemånga tavlor som du har...
Många som du "skapat" bla av servett och kort osv, tyckte jag var jättefina. Det blir ett alldeles speciellt värde med sådana minnen!
Kul att få se!
Kram
Marie